måndag, september 01, 2008

En ny BH

Jag anstränger mig till det yttersta för att få ner pulsen. Jag tar djupa långsamma andetag för att inte expediten ska bli misstänksam. Jag känner affärsinnehaverskan sedan tidigare. Hon är stor och kraftig och rakryggad, men har en grå hårknut i nacken som mjukar upp det barska intrycket. Det är lite av en besvikelse att hon inte är här idag. Nästan så att jag funderar på att strunta i det här. Expediten på plats är en ung kvinna, inte mycket mer än en flicka. Hon är förmodligen bara en rest av sommarens vikarier. Någon som bestämt sig för att det var enklare att förse damer med underkläder än att plugga till något mer lönsamt. Förslöade ungdomar finns det gott om i den här stan.

Framför mig på en krok hänger nära dussinet exklusiva BH:ar. Det här är en liten affär vars enda marknadsföring är dess goda rykte. Det goda ryktet kommer sig av deras utomordentliga service. Kunderna blir så väl omhändertagna och produkterna är av så hög kvalitet att när man en gång handlat här är det näst intill otänkbart att handla någon annanstans. Själv är jag helt fast.

Nu står jag här och ska välja ut några nya behåar. Jag behöver en skön, rejäl att ha till vardags, eller kanske två sköna, det beror på vad jag hittar. ”Underbara under”, som affären heter, har fått in en laddning nya underverk från Salming. De är vadderade med något jel-material och håller in och upp utan att klämma åt. Jag ska också köpa en riktigt läcker sak att överraska Ivar med. Nu står jag och väljer mellan en svart med bara spetsar och en pastellblå med en rosa Play Boy-kanin på en bröstet. Hängde det bara på mig skulle jag helt klart gå på den svarta. I den kan jag känna mig sexig och het medan den blåa är ganska förnedrande faktiskt. Men nu är det ju inte för min egen skull jag ska skaffa en BH som tänder. Meningen är att Ivar ska få en angenäm överraskning, och han är nästan barnsligt förtjust i sån´t där. Jag tror jag ska ta på mig mina ljusblå frottésockar och ett par rosa benvärmare också så blir lyckan total. Med tanke på vad jag kommer göra är sannolikheten för att också jag blir lite röd om kinderna när jag har på mig behån ganska stor.

Jag ser mig i spegeln när jag provar kaninbehån en sista gång. Jag har valt ut en Salming och en vanlig vit bygel-BH med löstagbara axelband. Den vita kommer säkert att bli användbar länge. Salmingen får hålla så länge den håller. Jag måste säga att kaninen passar mina former oförskämt bra. Ivar kommer bli mer än nöjd. Bysten blir toppig och ung. Inte för att jag har några hängbröst inte! Inga små barngommar har varit framme och sugit musten ur mig, men ett litet lyft gör ändå ingen skada ser jag.
Jag tar på mig min egen behå och drar den långärmade toppen över huvudet. Varför tog jag inte ett linne istället? Jag kommer svettas i den här munderingen. En bylsig stickad tröja göra inte det hela bättre, och som grädde på moset min svarta, släta regnjacka. Det är bra att tröjan har polokrage för nu blossar halsen, men det hade jag ju tagit med i beräkningen. Ett djupt andetag. De behåar jag ämnar köpa i ena handen och de jag ska lämna tillbaka i den andra. Väskan hängande över axeln.

Jag drar undan förhänget till provhytten och kliver ut i den lilla affären. Jag bemödar mej med att se sval och oberörd ut, den jag spelar utan publik. Expediten står ointresserad av sin kund borta vid disken och sorterar strumpor i olika storlekar. Jag går fram till henne och lägger upp returkläderna. Jag harklar mig med en liten tupp i halsen och känner hur rodnaden snabbt skjuter upp ovanför polokragen. Hon skjuter både strumpor och behåar åt sidan och tittar glatt upp.-Hittade du något som föll dig i smaken?-Jodå, de här två ska jag ha.-Ja, Salmingen är ju jättefin. Och den här vita kommer passa dej perfekt. Sval och följsam.
Jag irriterar mig på hennes bjärta ton. Sval och följsam. Tror hon att jag är klimakteriesvallande och stel, eller vad då?

Jag betalar och får med mig den lilla papperskassen med Underbara Under´s logga.Utanför affären måste jag stanna till och hämta andan. Sedan undertrycker jag en impuls att skratta högt. Vad lätt det gick! Jag styr stegen till gallerian och lägger i en femma för att komma in på toaletten borta vid bankomaten. När jag väl är för mig själv slänger jag av mig kläderna på överkroppen och tvättar mig under armarna. Jag kör igång handtorken och vinklar upp munstycket så att den varma luften torkar bort vatten och svett. Så tar jag av mig behåarna och viker ihop Play Boy-behån och lägger den i kassen från Underbara Under. Jag sitter en stund på toalettstolen och väntar på att benen ska skaka färdigt. Sen tar jag på mig igen och träder ut i världen med nya ögon. Jag funderar på om det här var en engångsföreteelse eller om jag kommer snatta något mer. Och om jag tar något mer, vad ska jag i så fall kalla det. Snattar gör bara småbarn.

Inga kommentarer: