tisdag, augusti 26, 2008

Författare

Ibland kan det vara ganska tråkigt att vara jag. Det händer inte så mycket. Visst finns det beslut som ska som fattas och inköp som ska attesteras och blommor som ska arrangeras... men inte så mycket mer.

Jag tror jag behöver en hobby. Något att sysselsätta mig med för att få dagarna att gå. Jag har funderat på att börja med något ideellt arbete, men förmodligen måste man ställa upp vissa tider och det passar inte mig. Jag vill inte jobba med uteliggare eller föräldralösa eller krävande personer heller. Djur hårar ner och väsnas. Skräp tänker jag inte plocka. Världen orkar jag inte rädda. Nej, något ideellt arbete blir det nog inte för min del.

Det måste vara någonting som jag kan ägna mig åt på mina egna villkor. Något jag kan göra när det passar mig, när jag har tid och lust.

Alltså har jag bestämt mig för att bli författare. Det gör inget om jag inte tjänar några pengar på mitt författarskap. Det gör inget om jag inte blir berömd. Det gör inte ens något om ingen läser vad jag skriver.
Jag var förresten inte på bild i någon av skvallerpressens tidningar igår. Elsa köpte dem allihop och hon fick behålla dem också när jag bläddrat igenom dem. Ivar är inte "inne" just nu så det var väl kanske väntat. Jag kände inte minsta lilla stygn av grämelse när jag upptäckte att vi inte fanns med. Jag har mitt människovärde ändå.

Nu ska jag gå och fundera ut vad jag ska skriva om. Kanske blir det en berättelse om en vanlig människa som får uppleva hur det är att vara jag för en dag. Ja, jag ska klura på det lite.

Inga kommentarer: