torsdag, augusti 21, 2008

Tånagel

När jag simmade min vanliga "runda" i morses fick jag se någon litet böjt föremål som låg och guppade i bassängen bara en halvmeter från mig. Jag stannad upp och tittade närmare. Det var en nagel! Kan ni fatta! En liten vit tånagel i min halvmiljonerspool!
Jag ropade såklart på Elsa och hon kom som vanligt insmygande med sin underdåniga uppsyn som retar mig så mycket. I och för sig har jag strängeligen sagt ifrån att hon måste visa respekt för sin arbetsgivare, men hennes underdånighet går mig ändå på nerverna. Hon har ingen ryggrad! Jag fattar inte hur hon kan smyga så heller. Hon har på sig de svarta lackskorna jag köpt, med breda klackar, precis som det anstår en klassisk uppasserska, men hon lyckas ändå alltid smyga sig fram. Jag gillar inte det där smygande heller. Man vet inte vad man kan förvänta sig av en smygande människa. Hon kanske lurpassar på en, eller kommer uppsmygande med en kniv dold bakom ryggen. Ja, ja, jag vet att det är jag som sagt till henne att hon inte får klampa omkring och göra märken i parkettgolven, men det är så typiskt sådana där lågutbildade kvinntimmer att alltid överdriva allting.
Jag misstänker dessutom att det är Elsa som passar på att bada när jag och Ivar är bortresta. Jag tycker inte om när tjänstefolket utnyttjar sina uppdragsgivares faciliteter. Jag kan förstå avundsjukan, men vaddå! Hon kan väl skaffa en egen pool att sitta och knapra tånaglar i om hon tycker det är så lockande. Själv simmar jag ju bara för att hålla mig i form. Det är inte så lätt att behålla vikten när man kommit över 40. Visserligen har jag inte fött några barn, men ändå. Varje liten kaksmula tycks lägga sig direkt på låren och magen utan att ta omvägen via magsäcken innan.
Elsa håvade upp nageln och jag såg på henne att hon förväntade sig en utskällning när jag simmat klart. Det betyder såklart att hon är skyldig också! Men jag tänker inte sänka mig så lågt att jag anklagar de anställda utan bevis. Sådant har vi vänner som skämmer ut sig med. Greve Dracula (ja, han heter ju inte så men vi brukar kalla honom det bakom ryggen på honom. Stackarn kan ju inte rå för sina markanta hörntänder, men det finns ju för i all sin dar tandläkare som kan fixa sådant där. Pengar är ju inget problem i det fallet...) på Rockumberga Herrgård blev av med halva tjänstestaben efter att falskeligen ha anklagat husan för att ha nallat av matkontot.
Nåja, det är inget som kommer hända oss. Jag har järnkoll på räkenskaperna för hushåll och trädgård och Ivar sköter allt det andra som värsta företagsjuristen. Jag är inte så lite stolt över honom. Vi har föresten installerat kameraövervakning överallt också, brukar sitta på helgerna när vi har huset för oss själva, och gå igenom vad personalen haft för sig under veckan.
Elsa ska få våndas ett tag. Jag tänker inte ta upp något om nageln förrän hon erkänner själv, eller förrän vi har bildbevis.

Inga kommentarer: