torsdag, augusti 21, 2008

Middagstrubbel

Jag funderar på vad jag ska be kocken laga till för något till i morgon kväll.
Fredagskvällar brukar vi ju tända ljus och ha det lite extra mysigt, jag och Ivar. Jag vet att Ivar gillar det där. Levande ljus, vacker dukning och fräscha blommor. Jag brukar faktiskt själv lägga en sista hand vid dukningen just på fredagskvällarna för att han ska få det exakt så som jag vet att han vill ha det.

Skaldjursbuffé hade vi förra veckan. Sjötunga veckan innan. Jag bläddrar i mina matsedlar och går igenom de senaste veckorna. Det är en hustrus plikt att ha kontroll på det här. Våra middagsbjudningar planerar jag naturligtvis månader i förväg för att allt ska vara perfekt, men när det bara är vi två så tycker jag man kan unna sig att vara lite spontan.
Ivar är förtjust i fisk. Jag tycker också att det kan vara ganska gott, men vår nuvarande kock är ingen expert direkt. Han har sin starka sida på köttsidan. När han var här och provlagade, ett roligt litet jippo som jag får berätta mer om en annan gång, så serverade han oss älg, kyckling och en fantastisk god fläskfilé. Fläskfilé är ju sossemat, vilket jag helst undviker om jag får bestämma, men Thomas (de är kocken det) lyckades laga till en ganska lyxig variant av fläskfilé med influenser av det napalesiska köket, som var så utsökt god att vi faktiskt valde att låta Thomas laga till det vid den stora höstbjudningen förra året.
Förra året, det är inte klokt så fort tiden går. Har Thomas verkligen redan arbetat här i ett och ett halvt år. Ja, han överraskar oss inte längre direkt. Borde vara dags att se sig om efter en ny kock. Någon med mer fisk på repertoaren. Hade jag inte varit så svag för Thomas perfekta chokladmuffins så skulle jag nog göra slag i saken på stubben.


Nu har jag kommit på det! Det får bli ripa. Ivar är ju lite förtjust i fågel också och ripa var år sen vi åt. Jag ska se om inte Thomas kan trolla fram något läckert med ripa. Kanske vaktelägg till förrätt, i en sådan där vinegrett-sås, och så min egenkokta rönnbärsgelé till ripan. Så får det bli!

-Thomas...

Inga kommentarer: